انتظارات واقع بینانه از حمله نظامی اوکراین چیست؟ : NPR


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هنگام بازدید از منطقه دونتسک شرقی، منطقه‌ای که درگیری‌های شدید روز سه‌شنبه انجام می‌شود، به سخنان فرماندهان نظامی گوش می‌دهد. زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی می گویند احتمالاً به زودی یک حمله نظامی بزرگ آغاز خواهد شد.

PA


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

PA


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هنگام بازدید از منطقه شرق دونتسک، منطقه‌ای که درگیر درگیری‌های شدید است، به سخنان فرماندهان نظامی گوش می‌دهد. زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی می گویند احتمالاً به زودی یک حمله نظامی بزرگ آغاز خواهد شد.

PA

عملیات های نظامی عمده معمولاً در محرمانه بودن پنهان می شوند. اما حمله برنامه ریزی شده اوکراین به روسیه برای ماه ها بخشی از یک بحث عمومی پر جنب و جوش بوده است. این باعث ایجاد طیف وسیعی از انتظارات شده است.

استیون گفت: «در بهترین حالت، اوکراینی‌ها واقعاً سرزمین‌های زیادی را آزاد می‌کنند، شاید حتی روس‌ها را در 23 فوریه سال گذشته قبل از شروع این تهاجم عظیم روسیه به خط عقب راندند. این ضربه بزرگی برای مسکو خواهد بود». پایفر، سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین که اکنون در مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی دانشگاه استنفورد است.

این سناریو مهمترین دستاورد نظامی روسیه در سال گذشته را معکوس خواهد کرد، ایجاد یک پل زمینی که نیروهای روسی را در شرق اوکراین – منطقه دونباس – به نیروهای روسیه در جنوب – در کریمه متصل می کند.

اما پایفر اذعان می کند که این بسیار خوش بینانه است.

او افزود: «احتمالاً انتظار واقع‌بینانه‌تر این است که اوکراینی‌ها بخش خوبی از خاک را پس بگیرند، چیزی که در غرب نشان می‌دهد که اوکراین پتانسیل پیروزی را دارد.»

ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو در حال برنامه ریزی برای حمله به اوکراین، تانک، پهپاد و توپخانه می فرستند – به او قدرت شلیک بیشتر از همیشه می دهند.

غرب همچنین اخیراً متعهد شد که به درخواست طولانی مدت اوکراین برای جت های جنگنده F-16 پاسخ دهد، اگرچه نیروی هوایی اوکراین هنوز باید نحوه پرواز و نگهداری از این هواپیماهای آمریکایی را بیاموزد، روندی که انتظار می رود ماه ها طول بکشد.

در همین حال، این تجمع طولانی اوکراین به روسیه زمان داده است تا نقاط آسیب‌پذیر را در جنوب و شرق، جایی که اوکراین به احتمال زیاد حمله می‌کند، تقویت کند.

عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که روس‌ها در حال حفر خندق‌های تازه برای دفاع از رویکردهای احتمالی اوکراین به کریمه هستند و طبق گزارش‌ها، روسیه نیروهای بیشتری را به این منطقه اعزام کرده است.

سربازان اوکراینی روز یکشنبه بر فراز یک نفربر زرهی در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین سوار شدند.

LIBKOS/AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

LIBKOS/AP


سربازان اوکراینی روز یکشنبه بر فراز یک نفربر زرهی در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین سوار شدند.

LIBKOS/AP

چه زمانی حمله آغاز خواهد شد؟

با وجود تمام صحبت های عمومی در مورد این حمله، اوکراین زمان برنامه ریزی برای آغاز عملیات را به طور جدی مخفی نگه داشته است. این سوال بارها از رهبران سیاسی و نظامی اوکراین پرسیده می شود و آنها پاسخی مثبت دارند: “به زودی”.

برخی از تحلیلگران می گویند که مراحل اولیه حمله ممکن است در حال انجام باشد، اشاره ای به موجی از حملات غافلگیرکننده و نسبتا کوچک در داخل روسیه.

این شامل جفت پهپادهایی می شود که در اوایل ماه جاری به کرملین در مسکو برخورد کردند و تنها آسیب فیزیکی جزئی به سقف گنبدی ساختمان وارد کردند، اما یک تکان روانی به روس ها وارد کردند.

اوکراین عمداً در مورد حملات داخل روسیه مبهم است و دخالت آن را نه تایید و نه رد می کند. اما تقریباً یک باور جهانی وجود دارد که اوکراین مسئول است، و این راهی برای حفظ تعادل روسیه در پیش از حمله است.

مایکل کوفمن، که در مرکز تحلیل های دریایی، یک اندیشکده با بودجه دولت ایالات متحده است، معتقد است که حمله اوکراین می تواند موفق شود. اما او گفت که تقریباً مطمئناً چالش برانگیزتر از پاییز گذشته خواهد بود که نیروهای روسی را از مناطق قابل توجهی در شمال شرق و جنوب بیرون راند.

کوفمن گفت: «این ممکن است به حملات متعدد در چند جبهه نیاز داشته باشد و احتمالاً در طول چند ماه به جای چند روز یا هفته انجام خواهد شد.

او افزود: “من فکر می کنم که نیروهای روسیه باید به طور قاطع در این عملیات شکست بخورند. اوکراین باید در این مرحله از جنگ نشان دهد که هنوز قادر به شکستن خطوط روسیه است.”

حمله اوکراین با خطرات بزرگی همراه است. آنجلا استنت از دانشگاه جورج تاون گفت که اوکراین باید در میدان نبرد پیشروی کند تا سطح قوی حمایت سیاسی و نظامی را که از غرب دریافت می کند حفظ کند.

استنت گفت: “اگر آنها موفقیت زیادی از خود نشان ندهند، توجیه تهیه همه سلاح ها بسیار سخت تر خواهد بود.” “من فکر می کنم اوکراین می تواند بگوید، اگر آنها برخی از قلمروها را پس بگیرند، “ببین، ما در حال پیشرفت هستیم. این بسیار سخت است. ما هنوز به تجهیزات، پول نیاز داریم و لطفاً بیشتر برای ما ارسال کنید.”

کوفمن خاطرنشان کرد که اوکراین و حامیان غربی آن می توانند تعاریف متفاوتی از موفقیت داشته باشند.

او گفت: «پاسخ صادقانه این است که فکر می‌کنم وقتی آن را ببینیم متوجه خواهیم شد. و تا حدودی توسط پایتخت های مختلف در اروپا و در میان دیگر شرکای غربی اوکراین تفسیر ذهنی خواهد شد.

حمله ای که احتمالاً بزرگ است، اما بعید است که به جنگ پایان دهد

تحلیلگران روی یک نکته کلیدی دیگر هم اتفاق نظر دارند. صرف نظر از نحوه انجام این حمله اوکراینی، آنها فکر نمی کنند که جنگ را به پایان برساند.

آنها می بینند که ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، بازی طولانی را انجام می دهد و معتقد است که می تواند ارتش اوکراین را از بین ببرد و اراده غرب برای ارائه حمایت پایدار را از بین ببرد.

استنت گفت: “روسیه سه برابر اوکراین جمعیت دارد، بنابراین روس ها هنوز میلیون ها هزار مرد جوان، علوفه توپ، دارند که می توانند آنها را به خدمت سربازی برسانند.”

او افزود: “اوکراین تعداد بی پایانی از مردان جوان ندارد که بتواند به جبهه بفرستد. روسیه می تواند بیشتر از اوکراین مردم را در میدان جنگ قرار دهد.”

در همین حال استیون پایفر یک دیپلمات قدیمی بود. اما او فکر نمی کند که اکنون زمان مناسبی برای مذاکرات صلح است.

او گفت: “من معتقدم در مقطعی در این جنگ بین کیف و مسکو مذاکره خواهد شد، اما نه اکنون و نه در حالی که روس ها مطلقاً هیچ نشانه ای از جدی بودن آنها نشان نداده اند.”

او افزود: “شما خواهید دید که مردم پیشنهاد می کنند، “خب، زمان تشویق اوکراینی ها به مذاکره است. من با آن موافق نیستم.” من نگران مردمی هستم که آماده هستند درباره اینکه اوکراین چه نوع سرزمینی را باید به روسیه واگذار کند، صحبت کنند، حتی اگر این سرزمین آنها را واگذار کنند.»

پایفر گفت که اوکراین بارها جهان را در طول جنگ غافلگیر کرده است. او افزود، آماده باشید تا دوباره غافلگیر شوید.

گرگ مایر خبرنگار امنیت ملی NPR است. او را دنبال کنید @gregmyre1.




دیدگاهتان را بنویسید